vrijdag 16 maart 2018

Voorjaarskaartje (servetten) (De Egel - challenge 53, kaart 3)

Dit is mijn derde kaartje voor de
53ste challenge van De Egel.
Als designpapier heb ik papieren servetten gebruikt. (servetten en veertje: Action)

Gisteren zag ik op het blog van aussie aNNie een mooie tag die ze gemaakt heeft met o.a. mod podge en een servet. Ik vroeg of zij de techniek kent waarmee je servetten op papier overzet met huishoudfolie.  Haar antwoord was nee. Bij deze uitleg hoe ik dat heb gedaan. Waar het idee oorspronkelijk vandaan komt weet ik niet,  maar het is heel simpel en leuk om te doen!

Benodigdheden voor het overzetten van een servet:
- harde ondergrond die tegen warmte kan (ik gebruik hiervoor de achterkant van een stuk laminaat)
- strijkijzer (iron)
- papieren servetten (paper napkins)
- huishoudfolie (cling film)
- bakpapier (baking paper)
- kaartkarton (card)
Stap voor stap:
- leg een vel bakpapier (baking paper) op de harde ondergrond
- hierop het kaartkarton (card)
- dan een stuk huishoudfolie (clingfilm)
- het bovenste laagje van het servet (napkin) met de afbeelding (image) naar boven (up)
- dek af met een vel bakpapier (baking paper)
- strijk nu met een voorverwarmd strijkijzer (iron) over het bakpapier (ik gebruik een klein reistrijkijzertje, op de hoogste stand)
- let op: zorg dat het strijkijzer nergens het huishoudfolie direct kan raken, plastic smelt gelijk vast, altijd bakpapier ertussen!
- controleer of de huishoudfolie zich overal goed heeft gehecht
- stans of snij nu het deel uit dat je wil gebruiken


Ook dit servet heb ik op die manier bewerkt en op de kaart gebruikt.

Ik hoop dat het iedereen zo duidelijk is. Zijn er nog vragen, stel ze gerust.

Fijne dag verder!

13 opmerkingen:

  1. Wat leuk om de beschrijving er bij te zetten, wat is het een mooie kaart geworden
    Ansx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een leuke, gezellige kleurrijke kaart
    grtjs,martina
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gedaan en die veer voegt iets extra's toe!
    xxx Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk en dank voor de duidelijke uitleg Syl!

    XxIrene

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Syl, your explanation is extremely clear and so easy to understand. I will attempt this next time I use a napkin, saved to my 'how to do' list. I love the outcome and I don't have a travel iron but I have a cheap one I use for my foamiran flowers so all's good. Thanks so much and my computer has an automatic translate so the translation was perfect. thanks so much..hugs.xx
    Oh I nearly forgot, I love your creation today, lovely and bright.x 💖 [Aussie aNNie's Blog]

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor de uitleg! Ik gebruik regelmatig servetten maar ik doe dat dan met servettenlijm, altijd lekker smossen is dat. Deze manier kende ik nog niet, ga ik eens uittesten.
    Leuk kaartje maakte je er mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke, vrolijke kaart heb je gemaakt.
    De kleuren springen je tegemoet.
    Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, wat een toffe techniek, bedankt voor de uitleg ! En je kaart is prachtig ! Groetjes, Enny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Syl,
    Wat een leuke kaart. Ik dacht meteen: folkloristisch. En toen las ik de techniek. Wat leuk zeg! Ik ga dit vast een keer proberen. Ziet er tof uit. Dank je wel voor het weer meedoen bij de Egel.
    GerJanne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke techniek Syl. Vast heel leuk om te doen. Je kaart is erg mooi geworden. Groeten Trijntje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuke voorjaarskaart in vrolijke kleuren. Leuk om een afbeelding van een servet te gebruiken. Brengt me op een idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi gedaan en leuk om te zien hoe je het gemaakt het.
    Groetjes Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk kaartje!
    Bedankt voor je lief berichtje en dat je mijn volger bent geworden!
    Groetjes Diny

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie!
Groetjes, Syl